Zelfregulerend leren

12-04-2019

Eén van de elf 21e eeuwse vaardigheden is 'zelfregulering', waarmee kinderen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Waar voorheen op school de nadruk lag op het kunnen reproduceren van aangeboden kennis, gaat tegenwoordig de aandacht uit naar het vermogen en de bereidheid om zelf kennis en vaardigheden te verkrijgen (Kostons, Donker, & Opdenakker, 2014). Kinderen die eigenaar zijn van hun eigen leerproces zijn meer betrokken en gemotiveerd (Van Dycke, Martin, & Lovett, 2006) en bovendien halen ze hogere leerresultaten (Duckworth, Quin, & Seligman, 2009; Marzano, 2008).

Bij zelfregulerend leren leert het kind zelf doelen te stellen en initiatief en verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces. Bij democratisch onderwijs kan deze vaardigheid volledig tot bloei komen. Wanneer een kind zelfregulering aanleert, zal hij of zij in de toekomst betere en makkelijker keuzes kunnen maken en doelen voor zichzelf kunnen stellen. Voor een succesvolle en gelukkige toekomst is zelfregulering ontzettend belangrijk.

  Klik door voor de volgende post..

© 2019 Madelon Kroes
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin